Stort tack till Pitekretsens inspirerande helg

I år träffades alla kretsar från Naturskyddsföreningen Norrbottens län vid Piteå golfklubbs konferensanläggning.

Årets miljöpris gick till Steve Daurer, Arvidsjaur, för mångårigt arbete för bevarande av skogens biotop.

Skogsfrågans komplexitet beskrevs av statsvetare Johanna Johansson, många intressekonflikter blir synliga när man skall sammanställa ett Nationell Skogsprogram. Uppdraget är beställt från EU och Sverige har haft en lång beredningstid.

Förutom stämmohelgen hade vi ett kunskapsintensivt program med temat; skog och klimat. Föreläsare från näringslivet; Alterhedens gårdsbutik och Pite energi  bevisade att energibesparingar och innovationer ger resultat. Vi arbetade i workshops; landsbygd, skog och klimat, som gav oss nya ideér till fortsatt arbete. Vi hade även kontakt med Riksföreningen genom video länk.

Redovisning av lokalt arbete i Luleå med projektet BeChange ”Koldioxidbanta med klimatterapi”, ett  projektsamarbete i Luleå med nyckelpersoner från kommunen, Naturskyddsföreningen och Studiefrämjandet. Natursnokarnas arbete med barn, är också ett viktigt projekt som skall ge barn ökad kunskap och känna ansvar för naturen.

En tipsrunda i klimat och musikfrågor under kvällen gav oss en viss återhämtning med många skratt. Avslutning med hemlig gäst från Piteå kommunala Musikskola, med njutbar spansk gitarrmusik.

Norrbottensförbundet valde en ny styrelseordförande.