Naturskyddsföreningen Mats Djupsjöbacka leder Skogsinventeringen i Norrbotten

Våren var sen i maj,  Älvsby kommun var därför först vid uppstart  av inventeringskursen. Reservaten Visttjärnliden och Rävabacken och Sarvasbergets skogsbestånd ingick i besöken.

Ledare för kursen var Mats Djupsjöbacka från Umeå, Torun Bergman, Louise Berglund och Mikael Marber från Riksföreningen.

Naturskyddsföreningar från Arvidsjaur, Älvsbyn, Piteå, Luleå och Kalix.

Genomgång av Skogstyrelsens checklistor.

• Vi tränade på att åldersbestämma skogsbestånd och biotoper efter Skogstyrelsens checklistor.

Nu fortsätter sommarens skogsinventeringar i flera kommuner: Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Arjeplog, Sorsele, Storuman, Vilhelmina, Dorotea, Strömsund, Krokom, Åre, Berg, Härjedalen, Älvdalen, Malung-Sälen samt delar av Torsby.

Nyckelbiotoper har en särställning i skogslandskapet, det innebär en nyckelroll för bevarandet av skogens mer än 1800 hotade och rödlistade växt-, svamp- och djurarter.

Forskningen har visat att en stor andel av de ursprungliga miljöerna, som också finns i nyckelbiotoper, måste finnas kvar för att hejda förlusten av biologisk mångfald. Dessa områden måste alltså skyddas och förvaltas på ett bra sätt. Nyckelbiotoper kan också vara viktiga för sociala värden.

• Hav och vatten-nätverket i Luleå, arrangerade en välbesökt vattenmiljödag i början på juni.

Flodpärlmusslan en rödlistad art.

• Avafors Luleå kommun, Grundtjärnbäcken vid byn Vitå, finns en stor lokal för flodpärlmusslorna. Olle Andersson och Tommy Sjölund guidade oss ut till flodpärlmusslans bäck. Eftermiddagens föredrag och diskussioner om viktiga vattenmiljöfrågor avslutades senare med en workshop, där olika kontaktpersoner nu arbetar med aktuella uppdrag.